Hoe wordt de fiets bij mij thuis afgeleverd?

De fiets wordt rijklaar geleverd, tenzij anders gecommuniceerd. Dat wil zeggen dat alleen het zadel en stuur op de gewenste hoogte moeten worden ingesteld voordat u kunt fietsen. Bij 98% afmontage zult u ook zelf de trappers moeten monteren. Let hierbij goed op dat u het rechter pedaal (met een R in de schroefkant gestanst) aan de rechter crank schroeft en de linker (met een L) aan de linker crank. Beide pedalen worden in de rijrichting vastgedraaid.

Waar staat het framenummer?

Schrijf direct na binnenkomst van uw fiets het framenummer op. Wij houden dit niet bij! U heeft het framenummer nodig voor de verzekering en in geval van diefstal voor de aangifte.

Het staat vrijwel altijd onderop het bracket, dat is tussen de trappers. Hou je mobiel eronder en maak een selfie van het nummer, dan hoeft de fiets niet op de kop gezet te worden.

In sommige gevallen staat het framenummer in het balhoofd geslagen, dat is de buis waar het stuur en de vork in gemonteerd zijn. In uitzonderlijke gevallen is het framenummer ergens anders ingeslagen.

Inschakelen lukt niet?

De elektrische fietsen zijn voorzien van een accu met aan/uitschakelaar. Druk eerst op de aan/uitschakelaar op de accu voordat u de aan/uitknop op het display indrukt. Hou de knop op het display minstens 1 seconde ingedrukt.

Wanneer u de fiets langere tijd niet gaat gebruiken kunt u de accu weer uitschakelen met de aan/uitknop. Dat voorkomt het weglekken van eventuele lekstroom.

Kinderzitje / Mand / Tas

Er kan een achterzitje op de fiets gemonteerd worden mits er gebruik wordt gemaakt van een adapter. Zonder adapter is een achterzitje niet mogelijk. Er kan geen zitje gemonteerd worden aan de zitbuis (waar de zadelpen in gaat) van de fiets. Let op: De maximale belasting van een aangeschroefde achterdrager is 18 kg. Bij fietsen met een aangelaste bagagedrager is de maximale belasting 25 kg.

Past er een voorzitje op de fiets?
Aan het stuur zelf mag geen zitje gemonteerd worden. Het monteren van een zitje aan de stuurbuis kan vaak wel, met behulp van een adapter. Bij modellen met een A-head stuurbuis past een adapter echter niet. Het monteren van een adapter waaraan een zitje kan worden gehangen zal niet lukken wanneer een voordrager is gemonteerd, dus wilt u de fiets van een voorzitje voorzien dan zult u het bagagerek moeten verwijderen en bij transportfietsen de koplamp op een andere plaats terug plaatsen. Verderop in dit document vind u informatie over fietszitjes en adapters.

Past er een mand en/of tassen op de fiets?
Bijna alle fietstassen passen achter op de bagagedrager van de fiets, en het voorrek is bedoeld voor het meenemen van een mand of krat. We raden u wel aan mand of krat met tiewraps of een speciale montageset vast te maken aan het voorrek, om het afvallen van mand of krat onder het fietsen te voorkomen.

Fietsplan

Kan ik de fiets aanschaffen via een fietsplan? Dat kan in veel gevallen inderdaad, maar niet als particulier. Het bedrijf waar u werkt moet een fietsplan hebben of u moet met uw bedrijf een regeling overeen komen. Er zijn mogelijkheden via fietslease zakelijk en fisc free.

Welke framemaat is geschikt voor mij?

Meestal is een Villette fiets er in een framemaat, tussen de 47 en 51 cm. Over het algemeen is de fiets geschikt voor personen met een lengte tussen de 162 en 185 cm. Vanwege de wat hogere instap is een transportfiets minder geschikt voor mensen die slecht ter been of wat onzeker op een fiets zijn.  Er zijn online veel tabellen te vinden van framematen en bijbehorende lengte van de berijder. Dit gaat vooral op voor sportfietsen zonder elektrische ondersteuning. Onze fietsen beschikken over een lange zadelpen en veelal een verstelbaar stuur, waardoor veel mensen een bruikbare zithoogte kunnen instellen. Vanwege de elektrische ondersteuning is er meer tolerantie in de optimale zithouding dan bij een traditionele fiets.

Hoe werkt een E-bike?

De motor van uw E-bike wordt geactiveerd op het moment dat u begint te trappen. Bij elektrische fietsen moet meegetrapt worden om de motor te blijven activeren. De meeste fietsen beschikken over de Walk Assist opstaphulp, hierbij hoeft u niet te trappen om de fiets te laten rijden tot een snelheid van 6 km per uur. Bij iedere trapbeweging geeft de motor u een extra zetje waardoor het fietsen makkelijker, lichter en comfortabeler wordt. De mate van ondersteuning kunt u meestal met knoppen op het stuur of op het display instellen. De trapondersteuning stopt bij de wettelijk bepaalde snelheidsgrens van 25 kilometer per uur. Wanneer u harder fiets stopt de ondersteuning vaak vrij abrupt, waardoor het fietsen ineens heel zwaar lijkt te gaan. Advies: rij niet sneller dan 22 a 23  kilometer per uur, dan zal de trapondersteuning niet stokken en rijdt u toch vlot door.

Wat is de actieradius van mijn fiets?

De actieradius van een E-bike geeft aan hoeveel kilometer u maximaal op een volle accu kunt rijden, zonder tussendoor op te laden. De actieradius heeft enerzijds te maken met de kracht van de accu: het aantal Wattuur dat de accu levert en met heel veel externe factoren, zoals het gewicht van de berijder, het weer: temperatuur en wind, het soort weg waarop u rijdt en het totale gewicht van de fiets. Hierdoor is het lastig om de exacte actieradius te benoemen. De genoemde actieradius in folders en websites is een kunstmatig maximum waarbij alle factoren zo gunstig mogelijk zijn en wordt in de praktijk dus vrijwel nooit gehaald.

Factoren die van invloed zijn op de actieradius

1. Weersomstandigheden
Het weer is van grote invloed op de actieradius. Ook al hebben we zelf geen invloed op het weer, toch zijn de volgende punten belangrijk:
* Wind.
Met veel (tegen)wind moet de e-bike veel kracht leveren wat veel energie vraagt van de accu. Hierdoor is de accu sneller leeg.
* Temperatuur.
De accutechnologie in de fietsaccu, Lithium-Ion, presteert het beste in temperaturen tussen 20 en 25 graden Celsius. Is het warmer of kouder, dan neemt de actieradius af. In Nederland is met name de temperatuur onder de 20 graden van grote invloed. De actieradius neemt bij een buitentemperatuur van 10 graden zo’n 10% af en als het rond het vriespunt is (0 graden) is dat al 20%. Dit merk je dus direct in het aantal kilometer dat je kan fietsen.

2. Ondersteuning
De trapondersteuning waarin je fietst heeft veel invloed op de actieradius. Hoe meer je ondersteunt wordt tijdens het fietsen, hoe minder kilometers je af kunt leggen.

3. Bandenspanning
Net zoals je zelf makkelijker fietst met goed opgepompte banden, zo geldt dit ook voor de kracht die de motor van je e-bike moet leveren. Met goed opgepompte banden hoeft de motor minder kracht te leveren. Dit kost minder energie, waardoor je een langere afstand af kunt leggen.

4. Gewicht
Hoe hoger het gewicht, hoe lager de actieradius van de e-bike. Denk hierbij aan het gewicht van de fiets, de berijder én de bagage.

5. Schakelgedrag
Actief schakelen vergroot de actieradius. Door de juiste versnelling te kiezen, lever je zelf de maximale kracht met de minste inspanning. Denk bijvoorbeeld aan wegfietsen in een lage versnelling. Dan hoeft de motor minder onnodige kracht te leveren wat resulteert in een lager energieverbruik. Schakel zoveel mogelijk alsof u fietst zonder ondersteuning.

6. Type wegdek / terrein
Een onverhard wegdek zal leiden tot een lagere actieradius. Ook een fietstocht met veel heuvels kost meer energie en zal zorgen voor een lagere actieradius.

Actieradius loopt snel terug.
Als het aantal kilometers dat je met behulp van trapondersteuning kunt afleggen snel afneemt dan is de kans groot dat de accu kapot aan het gaan is. In plaats van een hele nieuwe e-bike kun je ook alleen de accu vervangen.

Waarom maakt een E-bike geluid?

Een E-bike motor maakt geluid, maar dit is zelden een vervelend of hard geluid. Het zal uw fietsbeleving zeker niet beïnvloeden. De ene motor wordt als stiller ervaren als de andere, maar dat verschilt ook nog eens per persoon. Daarnaast hoort u vaak het geruis van de banden en de wind, want meestal rijdt men op een E-bike zo hard mogelijk, omdat dat immers makkelijk gaat.

Kan ik een diefstalverzekering afsluiten voor mijn E-bike?

Mede vanwege de hoge waarde van een E-bike raden wij u aan om een diefstalverzekering af te sluiten. Een gestolen E-bike is qua aanschafwaarde niet altijd zomaar te vervangen en E-bikes zijn populair bij fietsendieven. Het is dus geen overbodige luxe om een (diefstal)verzekering af te sluiten voor uw E-bike. Dit werkt net als bij een gewone fiets: voor een elektrische fiets worden geen speciale regels gehanteerd.

Hoelang duurt het om mijn batterij op te laden?

Gemiddeld duurt het tussen 4 en 8 uur om de batterij van uw E-bike volledig op te laden. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de capaciteit van de accu: een zwaardere accu duurt langer om op te laden en een halfvolle duurt korter dan een helemaal leeggereden accu.

Hoe hard mag ik rijden op een E-bike?

Volgens de Nederlandse wetgeving is het toegestaan om maximaal 25 km/uur te rijden op een fiets met trapondersteuning. De trapondersteuning zal dan ook bij 25 kilometer per uur ophouden, soms gaat dat nogal abrupt, soms wat geleidelijker. Dat ligt aan hoe de besturingssoftware is ingesteld en dat is meestal niet door de gebruiker te regelen.

Hoe laad ik de batterij op?

U dient de batterij op te laden met de meegeleverde adapter. Deze is vergelijkbaar met een oplader voor een mobiele telefoon. Gebruik altijd alleen de meegeleverde oplader, elke andere kan leiden tot brand in de accu of oplader en zelfs tot een exploderende accu! Gebruik van een niet-originele oplader doet elk recht op garantie vervallen. Laad de accu op bij een temperatuur hoger dan 5 graden Celcius, liefst bij kamertemperatuur. Een koude accu kan minder energie opslaan en zal dus ook eerder leegrijden. Lees voor het gebruik van de fiets de gebruiksaanwijzing en sla de tips over het gebruik van de accu zeker niet over.

Heb ik een kenteken nodig voor mijn E-bike?

Nee, u heeft geen kenteken nodig voor normale E-bikes met een begrensde snelheid tot 25 kilometer per uur. Voor Speed Pedelecs is wel een kenteken vereist en ook een valhelm verplicht. Deze snelle E-bikes mogen 45 kilometer per uur en worden geschaard onder de bromfietsen.

Kan ik mijn eigen snelheid bepalen?

Via de bediening van uw E-bike kunt u zelf gemakkelijk de mate van ondersteuning bepalen. Hoe hoger de ondersteuning, hoe eenvoudiger het is om snel te fietsen met een minimale inspanning. De accu zal hierdoor wel sneller leegraken dan wanneer u zelf volop meefietst.

Kan ik ook op mijn E-bike fietsen wanneer de batterij niet is opgeladen?

Ja, dat kan. Zonder ondersteuning van de motor kunt u de fiets als een normale fiets gebruiken. Houd er wel rekening mee dat de fiets zwaarder zal trappen dan een normale fiets, vanwege het hogere gewicht van motor en accu.

Hoe onderhoud ik de batterij voor maximaal gebruiksplezier?

Neem de volgende voorzorgsmaatregelen voor uw batterij: laad de accu regelmatig op (bijvoorbeeld na iedere rit), laat hem niet geheel ontladen, laad hem bij weinig gebruik ook regelmatig een paar uur op, bijvoorbeeld in de winter elke zes weken 6 uur aan de lader en bewaar de accu bij voorkeur op een droge plek op kamertemperatuur. Is uw schuur erg koud in de winter? Bewaar uw accu dan liever binnen in huis!

Heeft vriesweer veel invloed op een E-bike?

Jazeker, helaas wel. Bij temperaturen onder nul neemt de capaciteit van een accu met tientallen procenten af, waardoor u in plaats van bijvoorbeeld 80 kilometer in de zomer maar 60 kilometer in de winter kunt fietsen. Er kan bij lage temperaturen minder stroom in een accu en er komt ook nog eens minder uit. Laadt de accu in de winter wat vaker op, in een verwarmd vertrek – dan kan er meer stroom in. Daarnaast wordt er in de winter vaak gestrooid en kan het wegenzout uw E-bike aantasten. Was de fiets geregeld om het zout af te spoelen, maar gebruik hiervoor geen hogedrukspuit! Met een hogedrukspuit spuit u mogelijk het vet uit de lagers en kan water in de motor, accu en het display dringen.

Hoe vaak kan ik een accu opladen?

Wanneer u zich aan de voorschriften uit de handleiding houdt en de accu in het begin van zijn leven een aantal keren volledig leegrijdt en weer oplaadt en verder de accu slechts af en toe geheel leeg rijdt, zal een accu zo’n 500 keer opgeladen kunnen worden. Houdt er rekening mee dat de capaciteit van de accu telkens een heel klein beetje afneemt door natuurlijke veroudering, maar dat de accu kapot zal gaan van langdurig niet opladen.

Wat kan ik doen om zo ver mogelijk te komen op een acculading?

Zorg dat de batterij altijd volledig opgeladen is bij vertrek, leg de accu aan de lader ’s avonds op de dag voor uw fietstocht. Beperk vervolgens het stroomverbruik van de fiets.

Zet de ondersteuningsstand zo laag mogelijk. Neem zo weinig mogelijk bagage mee.
Zorg ervoor dat de fietsbanden goed opgepompt zijn. Gebruik een lichte versnelling.
Schakel terug bij tegenwind of bij het oprijden van een helling, zoals u zou doen bij een fiets zonder elektrische ondersteuning.

Actieradius van een e-bike berekenen

Hoeveel km gaat een accu van een elektrische fiets mee? Het blijft een lastige vraag, want de actieradius van een elektrische fiets is van veel factoren afhankelijk. Met onze actieradius calculator kun je nu eindelijk een goede indruk krijgen van de kilometers die je met een e-bike kunt afleggen. We verzamelden gegevens van alle grote merken en combineerden deze met een grote hoeveelheid data. De actieradius kunt u berekenen via de onderstaande link:

U kunt het aantal Wh. Berekenen als volgt: Ampere x Volt

Bijvoorbeeld :
een accu met 11.6 Ampere x 36 V is ongeveer 420 Wh.
Een accu met 13 Ampere x 36 V is ongeveer 460 Wh.
Een accu met 14 Ampere x 36 V is ongeveer 504 Wh.

U heeft de grootste actieradius als u in de spaarzame stand rijdt. Hoe meer ondersteuning u vraagt, hoe kleiner de actieradius.

Invloedsfactoren
In de calculator hebben we verschillende factoren meegenomen die invloed hebben op het uiteindelijke bereik van je e-bike.

Type motor en accu
De basis van de actieradius wordt bepaald door het type motor en de accu die op de e-bike zit. Sommige motoren zijn namelijk zuiniger dan anderen. De accu is als energiebron natuurlijk de grootste factor, hoe groter zijn capaciteit, hoe verder je kunt fietsen.

Gemiddelde snelheid
Een e-bike verbruikt meer energie als je sneller fietst. De luchtweerstand speelt hierin de grootste rol. Tip: neem een aerodynamische houding aan om je actieradius te vergroten!

Rijmodus
Een e-bike heeft meerdere ondersteuningsstanden. In de eco stand, waarbij je zelf nog een groot aandeel van de energie levert, kom je een stuk verder dan wanneer je de maximale ondersteuningsstand kiest.

Rijgewicht
Het verplaatsen van gewicht kost energie. Hoe groter het totaalgewicht, hoe meer energie dit kost en hoe kleiner dus de actieradius. Op het rijgewicht heb je natuurlijk niet heel veel invloed, neem in ieder geval niet onnodig veel bagage mee.

Weer en omgeving
In welke omstandigheden fiets je? Rijd je op vlakke asfaltwegen of over heuvelachtige bospaden? Deze factoren hebben uiteraard ook invloed op de actieradius. Ook speelt de wind een grote rol, tenzij je hem in de rug hebt natuurlijk!

Opstartfrequentie
Vanuit stilstand op snelheid komen kost relatief veel energie. En wanneer je remt gaat er weer veel energie verloren (deze wordt door je remmen omgezet in warmte). Rijd je in een omgeving waar je veel moet afremmen en optrekken, dan kan het bereik van je e-bike flink teruglopen.

Staat van de accu
Een accu verliest na verloop van tijd een deel van zijn capaciteit: de actieradius van een elektrische fiets wordt minder groot. Het is verstandig om hier bij de aankoop rekening mee te houden door voor een grotere accu te kiezen. Dan weet je zeker dat je na een paar jaar nog steeds een acceptabel bereik hebt.

Type banden
Zijn de banden relatief glad of zit er een agressief noppenprofiel op? Dit heeft invloed op de rolweerstand en dus ook op de actieradius. Zorg er trouwens voor dat je de banden regelmatig op spanning brengt, dit verlaagt de rolweerstand en verkleint de kans op een lekke band.

Type versnelingen
Een naafversnelling is niet 100% efficiënt, ergens in het systeem gaat energie verloren. Bij sommige modellen is dit effect zelfs erg groot. Een derailleurversnelling is over het algemeen zeer efficiënt.


Naafversnelling met drie versnellingen afstellen

1. Zet de fiets in de tweede versnelling.
2. Controleer daarna of het gele balkje op de schakelunit tussen de twee witte strepen zit.
De schakelunit zit bij het achterwiel aan de zijkant van de kettingkast.
3. Wanneer het balkje over of voor de witte strepen zit, draai je het moertje los dat tegen de schakelunit zit, op de plek waar de kabel de schakelunit in gaat.
4. Draai nu aan de stelschroef, net zo lang tot het gele balkje weer tussen de witte strepen staat.
5. Draai het moertje weer vast.
6. Schakel een aantal keer terwijl je fietst en controleer of het balkje tussen de strepen blijft staan.

Montage fietsmand advies

Belangrijk bij de keuze voor een mand voor een elektrische fiets is dat je rekening houd met de computer van de fiets. Kortom, de bevestiging om het stuur dient minimaal 7.8 cm van elkaar te staan. Klickfix heeft hiervoor een prachtig systeem, verkrijgbaar bij o.a. de ANWB.

Klickfix stuurhouder voor e-bike

Cordo
• Universeel
• Om diverse stuurtassen, manden en kaarthouders aan het stuur te bevestigen
• Te gebruiken met een E-bike display

Er zijn diverse manden verkrijgbaar, welke gemonteerd kunnen worden aan het klickfix systeem. Het grote voordeel is dat je mand via een druk op de knop eenvoudig te op te zetten en af te halen is.
De systemen werken helaas niet voor alle fietsen.
Als je via Google gaat zoeken naar Klickfix fietsmanden kom je eenvoudig bij een groot aanbod uit.

Montage Kinderzitje


Montage Kinderzitjes op een Villette met A HEAD stuur voorbouw

Voorzitje op de e-bike
Wanneer het display van uw elektrische fiets midden op het stuur zit, is het in de meeste gevallen niet erg handig om een kinderzitje voorop te monteren. U kunt uw display niet meer aflezen of uw kleine kan met zijn of haar vingertjes het display bedienen.

Heeft uw fiets een zijdisplay vlakbij het handvat? Dan wordt het een stuk makkelijker om een voorzitje te monteren!

Voorzitjes worden eigenlijk altijd aan de stuurpen bevestigd. Op de meeste stuurpennen is de bevestiging van het voorzitje geen probleem. De zitjes worden aan de stuurpen bevestigd middels een adapter. Let op: heeft uw elektrische fiets een voorwielmotor en wilt u een voorzitje monteren? Houdt u er dan rekening mee dat het een stuk zwaarder stuurt met al dat gewicht aan de voorkant van uw fiets.

Een achterzitje op de elektrische fiets
Veel e-bikes zijn uitgerust met een accu in de bagagedrager. Hierdoor wordt het soms lastig om een kinderzitje achterop te monteren. Er is niet één duidelijke regel die we kunnen noemen zodat u weet of een zitje past: het is in ieder geval belangrijk dat er genoeg ruimte is tussen de accu en de bagagedrager. U moet het zitje namelijk wel aan de drager kunnen bevestigen. Let wel op: de constructie van de bagagedrager moet sterk genoeg zijn om het extra gewicht te kunnen dragen!

De dragers van Villette kunnen met 25 kg belast worden, waarbij het gewicht van de accu moet worden meegerekend. Dat is meestal tussen de 3 en 4 kilo.


Adapters voor montage kinderzitjes op fiets dragers  ( Yepp Easyfit drager )

Yepp Easyfit drager montage achterdrager :

Specificaties:

Merk:               Yepp
Type:               Easyfit
Kleur:               Zwart
Materiaal:        Kunststof, Staal
EAN:                8715362005083

Zoek bijvoorbeeld ook: Polisport adapter kinderzitje voorzijde; Adapter A HEAD stuur voorbouw of   Adapter BoBike

Past het zitje niet op de drager zelf, dan is een zitje met framebevestiging in sommige gevallen een optie. Deze zitjes worden op de framebuis gemonteerd waar ook het zadel in zit. Daar hangt het achterzitje dan als het ware aan. Door de extra hoogte van de accu in de bagagedrager moet het zadel van de fiets vrij hoog staan om dit tot een passend geheel te maken. Let er ook op dat de stroomkabel van de accu naar de motor niet in de weg zit!

Let op: Heeft uw elektrische fiets een achterwielmotor en wilt u een achterzitje monteren? Hou er dan rekening mee dat de gewichtsverdeling niet ideaal is met al dat gewicht aan de achterkant van uw fiets.

Voor meer info: https://www.ebikebond.nl/blog/2021/07/05/kinderzitje-op-een-elektrische-fiets-monteren/

Belangrijk om te weten
Heeft u een elektrische fiets met de accu in de bagagedrager? Let dan op het maximale draaggewicht van de bagagedrager! U moet namelijk ook rekening houden met het gewicht van de accu (ca. 3,5 kg).

Kan uw bagagedrager maximaal 25 kilo aan? Dan kunt u hem dus maximaal tot 21,5 kg belasten (zitje + kind), vanwege de accu die in de drager verwerkt zit.

Tips bij de aankoop van een elektrische fiets

De elektrische fiets, ook wel E-bike genoemd, is steeds populairder aan het worden. Door de ondersteuning die een elektrische fiets biedt bij het trappen wordt de fiets in vele gevallen ineens een interessante vervanging van de auto. Afstanden tot 20 tot 30 kilometer zijn ineens een peulenschil voor elke fietser. Een steuntje in de rug wanneer je bergop fietst, een duwtje in de rug bij tegenwind, ondersteuning bij het optrekken. Deze voordelen maken het fietsen op een elektrische fiets een stuk aantrekkelijker in vergelijking met een normale fiets zonder ondersteuning. Elektrische fietsen heb je in vele verschillende vormen, maten en prijsklassen, van mountainbike tot moederfiets, van toerfiets tot stadsfiets. Voor alle fietsmodellen zijn er op dit moment uitstekende elektrische alternatieven verkrijgbaar.

De aankoop van een elektrische fiets is een flinke investering. In het aankoopproces ontvangen wij van onze klanten vaak dezelfde vragen. Om de oriëntatie te vergemakkelijken hebben wij daarom een lijst opgesteld met 9 tips waar je op moet letten bij de aanschaf van een elektrische fiets

1. Actieradius van de elektrische fiets

Bedenk goed waar je de elektrische fiets voor wilt gaan gebruiken. Wil je elke dag naar je werk fietsen? Wil je lange toertochten gaan maken? Gebruik je de fiets grotendeels voor korte ritjes naar de supermarkt of familie? Elke vorm van gebruik heeft andere eisen die je aan de fiets, en vooral de aandrijfmotor, zou moeten stellen. In het algemeen geldt dat je voor korte stukjes beter af bent met een fiets waarvan de accu een kleine actieradius (afstand met ondersteuning van de accu) heeft. Dit is vaak goedkoper, omdat de accu het duurste onderdeel van een elektrische fiets is en de fiets meestal lichter is dan een E-bike met een grote actieradius. Hetzelfde geldt andersom. Wil je vooral lange toertochten maken, zoek dan een model uit waarvan de actieradius juist groter is, zodat je gedurende de volledige tocht gebruik kunt maken van de trapondersteuning. Fiets je veel in heuvelachtig terrein? Let dan vooral op het vermogen van de motor van de elektrische fiets. Hoe hoger het vermogen, hoe beter de E-bike je kan ondersteunen wanneer je berg op rijdt.

De actieradius van een elektrische fiets is afhankelijk van de volgende omstandigheden:

  • Het trapondersteuningsniveau.(meer ondersteuning zorgt automatisch voor minder kilometers)
  • De windkracht
  • De bandenspanning
  • De snelheid
  • Het gewicht van de bestuurder
  • De ondergrond: glad asfalt of zandweg
  • Het rijgedrag
  • De leeftijd van de accu

2. Ondersteuning van de E-bike

De ondersteuning bij een elektrische fiets komt in verschillende varianten. Over het algemeen zijn er twee soorten ondersteuning te onderscheiden.

1. Rotatie-ondersteuning
Wanneer je begint met fietsen, herkent de motor de beweging en zal deze direct ondersteuning gaan bieden. De ondersteuning blijft continue gelijk zolang je blijft trappen. Op sommige E-bikes zijn er verschillende programma’s aanwezig, van een minimale ondersteuning tot een ruime trapondersteuning. In principe maakt het bij deze vorm van ondersteuning niet uit hoe hard je zelf trapt. De ondersteuning blijft gelijk.

2. Trapkrachtondersteuning
Hoe meer kracht jij op de pedalen uitoefent, hoe meer ondersteuning de elektrische fiets je zal geven. De kracht wordt gemeten door een sensor en deze zorgt ervoor dat de E-bike meer ondersteuning biedt wanneer je veel kracht uitoefent. In de praktijk komt dit erop neer dat de E-bike meer ondersteuning biedt wanneer je een viaduct of heuvel op rijdt. De druk op de pedalen neemt toe, en zo ook de ondersteuning. De motor van een E-bike geeft ondersteuning tot een snelheid van 25 km/h. Hierboven mag de motor geen ondersteuning meer bieden, aangezien de elektrische fiets dan volgens de wet zou vallen in de categorie bromfiets.

3. Accu positie

De accu kan bij een elektrische fiets op verschillende plaatsen gemonteerd zijn. De positie van de accu bepaalt voor een groot deel de balans van je fiets, aangezien de accu een zwaar onderdeel van je E-bike is. In de meeste gevallen zal de accu verwerkt zijn in de bagagedrager, en de aandrijfmotor in de voornaaf. Dit zorgt voor een goede gewichtsverdeling. In andere modellen (vaak de duurdere E-bikes) wordt de accu verwerkt in de kettingkast of in het frame. Deze fietsen wijken voor het oog niet veel af van een normale fiets. Een nadeel van de accu in het frame of de kettingkast zijn de hoge kosten bij een eventuele vervanging of reparatie. Dit komt door de unieke vorm van de accu. 

4. Vaste of verwijderbare accu

Wanneer er geen stopcontact aanwezig is op de plek waar de E-bike gestalt wordt, dan is het verstandig om voor een model te kiezen waarvan je de accu kunt verwijderen. Hierdoor kun je de accu gewoon binnenshuis opladen en weer terug in de elektrische fiets plaatsen wanneer deze is opgeladen.

5. Motorvermogen

Het vermogen van de motor van de E-bike bepaalt hoeveel ondersteuning deze kan verzorgen. Wanneer je regelmatig bergop fietst of onderweg veel viaducten tegenkomt, is het handig om te kiezen voor een motor met een groter vermogen. Het vermogen van een motor wordt aangegeven in Newton-meter (Nm). Hoe meer Newton-meter, des te krachtiger de motor zal zijn. Een krachtige motor zorgt er wel voor dat er een grotere belasting van de accu plaatsvindt. Over het algemeen geldt, hoe zwaarder de motor, hoe korter de accu energie kan leveren om je elektrische fiets te ondersteunen.

6. Motorpositie

De positie van de motor op de elektrische fietsis erg belangrijk, maar is vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur en prijs. De positie van de motor bepaalt vaak ook de mogelijkheden wat betreft het versnellingssysteem. Op dit moment zijn er E-bikes te verkrijgen met motoren op de volgende posities.

Voorwiel. Wanneer de motor in het voorwiel verwerkt zit, kun je dit herkennen door de dikke vooras van de fiets. Met de motor op deze positie zal het voelen alsof je vooruit getrokken wordt. Dit is even wennen, maar wordt door velen als prettig ervaren. Wanneer de accu zich daarbij ook op de bagagedrager bevindt zorgt dit voor een ideale gewichtsverdeling.


Achterwiel. Wanneer de motor in het achterwiel gemonteerd is, is er geen ruimte meer voor een naafversnelling. Logisch gevolg is dat de fiets is uitgerust met een derailleurversnelling. Dit oogt wat sportiever en fietst lichter dan een E-bike met naafversnelling. Wel zul je de derailleur moeten onderhouden door het systeem regelmatig schoon te maken, zoals dat bij elke fiets met een dergelijk versnellingssysteem moet gebeuren. Een elektrische fiets met de motor in het achterwiel is bij uitstek geschikt voor langere toertochten.

Middenmotor. Hierbij wordt de motor verwerkt in de trapas. Een E-bike met motor in de trapas zorgt voor een heel natuurlijk gevoel. De aandrijving is direct waardoor je hierbij het minste verschil zult merken in vergelijking met een gewone fiets. Wel is het zo dat elektrische fietsen met een motor in de trapas wat meer geluid maken dan wanneer de motor verwerkt is in de voor- of achternaaf.

Van deze verschillende mogelijkheden is de middenmotor het populairst. Wanneer u een elektrische fiets met middenmotor hebt, is de motor op de trapas bevestigd. Dit zorgt er onder andere voor dat het zwaartepunt laag en midden ligt. Fietsdirect.nl heeft vele typen elektrische fietsten met een middenmotor. 

7. Gewicht van de E-bike

Een E-bike is, door de accu en motor, zwaarder dan een normale fiets. Dit is tijdens het fietsen geen probleem. Wel kan het een probleem zijn wanneer je de fiets naar binnen moet maneuvreren en hierbij regelmatig de elektrische fiets aan de bagagedrager optilt om scherpere manoeuvres te kunnen maken. Denk hierbij aan een schuur of een smal gangetje of galerij. Wil je de fiets op de auto vervoeren, dan dien je vaak een aangepaste fietsdrager aan te schaffen. We gaan hier nu niet heel diep op in, maar het heeft te maken met de kogeldruk van de trekhaak en de traditionele fietsdragers. Er zijn vele varianten te verkrijgen waarmee het vervoeren van elektrische fietsen wel mogelijk is. Laat jezelf hierover goed informeren door een expert. Het gewicht van een elektrische fiets kan nogal verschillen tussen de diverse modellen. Wil je de fiets achterop je auto vervoeren, dan is het gewicht zeker een factor om mee te nemen in je aankoopbeslissing.

8. Prijs

Elektrische fietsen zijn er in vele verschillende prijscategorieën. Bij Fietsdirect.nl geloven we dat een goede elektrische fiets niet duur hoeft te zijn. Laat jezelf dus niet zozeer leiden door de prijs. Bepaal je budget en zoek dan ook enkel in je eigen prijscategorie. Het heeft geen zin om jezelf lekker te maken met het nieuwste van het nieuwste, wanneer je budget daarvoor niet toereikend is. Een van onze nieuwste merken is Villette, zij hebben een ruim assortiment elektrische fietsen met zeer scherpe prijs/kwaliteit-verhouding! 

9. Maak een proefrit

Smaken verschillen en iedereen is uniek. Maak daarom een proefrit wanneer je zeker wil zijn van je aankoop. Online je aankoop doen kan heel goed wanneer je weet wat je wil hebben. Een proefrit is mogelijk in onze showroom in Deventer.